Olen ollut aktiivinen Googlen käyttäjä usean vuoden ajan, mutta niin vain tuli opittua taas kaikenlaista uutta. Käytin aikoinaan GoogleDocsia työvälineenä, mutta Drive on uudempi tuttavuus. Aloin mättää sinne tiedostoja, kun opintojen alussa kovasti kehuttiin kyseistä pilvipalvelua. Kieltämättä se on osoittautunut varsin näppäräksi. Tähän mennessä olin siis vain lisännyt Driveen tiedostoja, enkä ollut käyttänyt sitä tiedostojen luomiseen. Luominen oli kuitenkin helppoa, etenkin kun ohjeistus oli perustavanlaatuinen. Myös tiedostojen jakaminen osoittautui vaivattomaksi. Mielenkiintoista, että Drivessa voi tehdä nettilomakkeita, ja vastausten siirtäminen Exceliin käy hyvin yksinkertaisesti. En ehkä rupeaisi tekemään kovin vakavasti otettavaa kyselytutkimusta tällä työkalulla, mutta varmasti sitä voi hyödyntää jossain muussa yhteydessä.
Google-osuuteen sisältyi myös Google+-tilin luominen. Tein aikoinaan tilin toiselle sähköpostiosoitteelle, mutta käyttäminen kuihtui olemattomaksi aika nopeasti, koska yhteisöpalveluna plussa jää pahasti Facebookin ym. varjoon. Tuntuu sinänsä turhalta pyöriä sekä plussassa että naamakirjassa, kun todennäköisesti samat henkilöt löytyvät molemmista. Ehkäpä tämä Google+-tili voisi kuitenkin olla enemmän opiskelusidonnainen ja Facebook taas henkilökohtaisempi.
Tunneilla tuli paljon asiaa, josta valtaosa oli mielenkiintoista. Oli ihan hyvä kertaillakin joitain vanhoja, tuttuja juttuja. Loppuun vielä tärkeä tietoisku: muistitikku on erittäin huono varmuuskopiointilaite! Se soveltuu vain tiedonsiirtoon! Käyttäkäämme kovoja ja pilvipalveluita, jos mielimme tiedostojemme olevan turvassa.
![]() |
Ei tää liity tekstiin mitenkään, mutta on huvittava. |
Moikka!
VastaaPoistaHyvä juttu että tuli opetettua jotain uutta! :D Joo Googlen dokumentteja kannattaa ahkerasti hyödyntää projektien teossa, helpottaa merkittävästi työskentelyä. Ensi tunnilla sitten Wordin kimppuun. Btw makee blogi! ;D
-Teemu